چگونه کودکی را که در یک نقش محبوس شده است آزاد کنیم؟
روش های آزاد کردن دانش آموزان از ایفای نقش
- در پی فرصتی مناسب باشید تا به دانش آموزان تصویر تازه ای از خودشان نشان بدهید.
- دانش آموزان را در موقعیتی قرار دهید که خود را به گونه ای دیگه ببینند
- بگذارید دانش آموزان چیزهای مثبتی را که درباره اش میگویید، بشنوند.
- رفتاری را که دوست دارید از آنان ببینید الگو قرار دهید.
- کمال و فضیلت گذشته ی دانش آموزان را به آنان یادآوری کنید.
خوشحال بودم که دست کم سعی کرده ام با آنچه میگویم به شاگردانم برچسبی زده نشود.
زیرا در نتیجه ی این تمرین توانستم بی آنکه خود را فریب دهم به گونه ای دیگر درباره ی آنان فکر کنم.
کم کم هر چه بیشتر آنان را در موقعیتی قرار دادم که تصویر مثبتی از خودشان داشته باشند دگرگونی و تغییر رفتار در آنها مشهودتر است.
همکاری اولیا و مربیان در کمک به کودکان
اطلاعات صادقانه درباره ی اینکه بچه در خانه چه کار هایی میکند . علایق او نگرانیهایش و هر چیزی که دانستنش به من کمک کند او را بهتر بشناسم.
دلم میخواهد وقتی مشکلی وجود دارد پدر و مادر هم درباری آن فکر کنند و دست به دست هم بدهند تا بتوانیم برای مشکل فرزندشان بهترین راه حل را پیدا کنیم.
بعد از تبادل نظر درباری جلسه ی آرمانی به این نتیجه رسیدیم که به طور قابل ملاحظه ای دیدگاههای مشابهی داریم.
- آموزگاران و والدین به تفاهم و حق شناسی و آگاهی از وضع یکدیگر احتیاج دارند.
- هر دو احتیاج دارند سعی و تلاش آنان تایید شود.
- احترام هر دو طرف باید حفظ شود.
- لازم است در دو طرف دست به دست هم دهند و یکدیگر را حمایت کنند و در پی بهترینهای وجود یکدیگر باشند تا بتوانند بهترینها را به کودک ارائه کنند.
در جلسه آرمانی چه کارهایی انجام گیرد؟
- موردی مثبت را مطرح کنید.
- توضیح دهید که کودک چه کاری باید انجام دهد.
- اخبار مقتضی را به اطلاع برسانید
- شرح دهید در خانه یا مدرسه چه کارهایی کرده است.
- با کمک یکدیگر برای او برنامه ای ترتیب دهید
- جلسه را با عبارتی مثبت خاتمه دهید تا پدر و مادر بتواند آن را برای کودک بازگو کند.
- در تمام مدت نقشه را پیگیری کنید.