خلاصه کتاب به بچه ها گفتن، از بچه ها شنیدن
دیدگاه پزشکان در رابطه با تنبیه کودکان
صحبت های کن
کن با سردی به ما دو نفر نگاه کرد و گفت:
من به شاگردانم فرصت زیادی می دهم و همانطور که میدانید با سرگرمی و تفریح هیچ مخالفتی ندارم، ولی هر چیزی حدی دارد، اگر از کسی بی حرمتی و نفاق افکنی و غیبت ببینم او را مجازات میکنم.
مجازات گاهی اوقات برای برطرف کردن رفتارهای زیانبار موثر است. به جای راه های امتحان شده ی بی نتیجه، مجازات ممکن است بهتر از راه های دیگر باشد. تنبیه نکردن فعالیت موثر دیگر را ضایع می کند.
صحبت های جین
جین گفت:
اینجاست عقایدی از اولیای امور که معتقدند تنبیه و مجازات برای برقراری انضباط کار مؤثری نیست.
دکتر هایم جی گیوت میگوید:
تنبیه مانع از بد رفتاری نمی شود، فقط باعث میشود فرد خلافکار محتاط تر عمل کند و در پنهان کردن رد پا ماهرتر شود و با زبردستی از مجرم شناخته شدن فرار کند.
وقتی کودکی تنبیه می شود تصمیم می گیرد دقیق تر شود، نه درستکارتر و مسئول تر.
دکتر ایروین.ا.هالین میگوید:
تنبیه بدنی به کودکان می آموزد که خشونت تنها راه حل مشکلات است.
تحقیقات نشان داده است که این آموزش برای آنان که در درد و رنج را تحمیل می کنند و آنانکه آن را دریافت می کنند و کسانی که شاهد و ناظر آن هستند همان پیام را در بر دارد.
تنبیه کمکی به کودکان نمی کند تا انظباطی را که لازمه ی دموکراسی است توسعه دهند و اختیار نفس خود را در دست بگیرند.
دکتر رودولف در یکارس می گوید:
امروزه پدران و مادران و آموزگاران نمی توانند کودک را مجبور کنند که طرز رفتار خاص را در پیش بگیرد.
در حقیقت ما باید شیوه ی تازه ای را به کار گیریم که بر کودکان تاثیر بگذارد و حس همکاری را در آنان برانگیزد.
تنبیه هایی مانند کتک زدن و تحقیر کردن و محروم کردن و خرد کردن شخصیت کودکان دیگر منسوخ شده است و برای برقراری نظم در آنان وسیله ی موثری نیست.
دکتر آلبرت باندورا می گوید:
تنبیه می تواند بد رفتاری را مهار کند، اما رفتار قابل پذیرش را آموزش نمی دهد و قادر نیست اشتیاق به بدرفتاری را کاهش دهد.