روش تربیت کودک بر اساس نظرات دکتر هایم جینات (قسمت سوم)

کودک خانواده انسان قسمت سوم

خلاصه ای از کتاب (کودک خانواده انسان) – قسمت سوم

 

فصل ۳ : احساسات و جلوه های مختلف کودک

همیشه فکر می کردیم که فقط گوش دادن و وقت گذاشتن بر احساسات بچه ها موضوع اصلی رابطه انسانی است، البته همینطور است ولی بعد ها متوجه شدیم این موضوع شکل های مختلفی دارد.

که در ادامه به برخی از این اشکال پرداخته می شود:

 

شکل اول

نیاز بعضی از کودکان به توجه کردن آنها آنقدر زیاد است که از حد تحمل پدر و مادر بالاتر است که باید راهی پیدا کرد تا کودک مطمئن بشود به اندازه ی کافی به او توجه کرده اند.

 

شکل دوم

گاهی اوقات کودک احساسش را توهین آمیز توصیف می کند که نه می شود به آن گوش داد و نه کمکی انجام داد.

البته همه ما نقطه جوش مخصوصی داریم ولی بعضی از جمله ها غیر قابل تحمل هستند.

 

شکل سوم

بعضی وقت ها یک هدیه کوچک مانند یک بادکنک، یک مقدار به کودکی که تحت فشار است کمک میکند.

بهتر است که از او نپرسیم آن را می خواهد یا نه و بدون پرسش به او بدهیم.

 

شکل چهارم

زمانی که یک کودک در یک احساس هیجان آمیز گرفتار است می توانیم احساساتش را به یک مسیر  درست هدایت کنیم.

 

شکل پنجم

در بعضی مواقع زمان و مکانی وجود دارد که نباید بفهمیم کودک چه حسی دارد نباید با او در تماس باشیم نباید درکش کنیم.

 

شکل آخر

در زندگی کودک جایی وجود دارد که او را به مبارزه می خواند.

جایی برای رشد روحیه مبارزه جویانه او است که به این روحیه محکم، بستن کمربند می گوييم.

این از جملاتی نیست که پدر و مادر آنها را با واقعیت تلخ و سخت آشنا می کنند بلکه به رسمیت شناختن همدردی با کودک است که می گوییم:

(بله می دانم سخت است، خیلی مشکل است من به تلاش تو احترام می گذارم و مطمئن هستم که راه حلی پیدا خواهی کرد).

 

تنظیم: فاطمه علیزاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *