۱) قوانین روشن تدوین و تعیین کنید و به صورت متعادل از محدودیت ها استفاده کنید
⚀یکی از مهمترین اصول در این مسیر صحیح قانون و زمان بندی استفاده از آنهاست قوانین مشخص در این رابطه با اینکه کودکان شما چقدر چه زمانی می تواند تلویزیون ببیند یا نبیند تعیین کنید.
⚁باید سعی شود تا حد امکان ساعت تماشا در کودکان را بنابر پیشنهادات به یک تا دو ساعت در روز کاهش دهیم.
⚂قانون بگذارد که حتماً قبل از تلویزیون یا برنامه مورد علاقه باید تکلیف یا وظیفه ای که با آنان سپردند تمام شده باشد.
⚃هنگام وعدههای غذایی تلویزیون خاموش باشد.
۲) مکالمات و ارتباط با اعضای خانواده را در خانه در اولویت قرار دهید: تعاملات بیشتر به کودکان کمک می کند مهارت های کلامی و اجتماعی خود را ارتقا بخشد همچنین این امر روابط عاطفی شما و فرزندانتان را تقویت میکند و به همین دلیل در هر موقعیتی به راحتی با شما ارتباط برقرار خواهند کرد.
۳) عسل ویزیون تبلیغ و کامپیوتر به عنوان پاداش و تنبیه استفاده نکنید.
۴) مهارت خواندن را در کودکان افزایش دهید به فرزندانشان به شما از مطالعه لذت می برید و مطالعه را به دیدن تلویزیون یا بازی با تبلت ترجیح می دهید.
۵) از تلویزیون با وسیله سرگرم کردن بچه ها در زمانی که کاری دارید استفاده نکنید میتوانید بدون روشن کردن تلویزیون کودکانتان مشغول نگه دارید تا حد امکان کودکتان را مشغول و سرگرم کاری که خودتان انجام میدهید نگاه دارید و این هیچ اشکالی ندارد. برای مثال اگر می خواهید لباس ها را بشویید و از او بخواهید به کسی را جمعآوری کند.
۶) تلویزیون و کامپیوتر را در اتاق کودک کودک ممنوع کنید.
از کودکی تعیین کنیم حل فعالیتهای رسانهای و وظایف آنلاین و اینترنتی در اتاق نشیمن و اتاق پذیرایی می باشد و همه اعضای خانواده موظفند که گوشی و تبلت ها را فقط در این اتاق شارژ نمایند و این کار در اتاق خواب برای سلامتی مضر است.
۷) الگوسازی عنصر اساسی ایت؛ الگوی غلط در استفاده از رسانه ها را اصلاح کنید.
هیچ وقت تلویزیون را روشن رها نکنید و به کودک خود نیز بیاموزید در زمانی که برنامه مورد علاقه تمام شد تلویزیون را خاموش کند.
۸) به کودکان کمک کنید تا بر مصرف رسانهای خود نظارت داشته باشند.
ابتدا به کودک مان بیاموزیم که با برنامه باید بیشتر آمد فقط برای دیدن برنامه مورد علاقه شان را روشن کنند و آن را خاموش کند و اجازه ندهیم کانال ها رو زیر و رو کنم فقط برنامه تعیین شده اولویت است.
زیرا وقتی کودک در معرض پیامهای رسانهای به طور مداوم قرار بگیرد تاثیرات منفی بسیاری برای او خواهد داشت زیرا بسیاری از پیام های رسانه های جمعی برای گروه هدف کودک طراحی شده اند چون توانایی تشخیص و جداسازی مفهومی پیام رسانه ها را ندارند.
منبع: کتاب رسانه و دلهره های کودکی؛ شهاب الدین شایگان