نخستین کارگاه برگزارشده
در تاریخ ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۰ ما اردویی تفریحی_آموزشی داشتیم با تسهیل گری خانم لیلا حقیقی.
اهداف اصلی برنامه آشنایی کودکان با طبیعت شهری بود که در اون شهر به دنیا اومده یا زندگی میکردند. البته پرورش هوش هیجانی کودکان در جهت تشویق به اصول توسعه پایدار و پرورش نسلی متفکر و دارای ارق و عشق به وطن و محافظ محیط زیست ایران و جهان.
در این راستا ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان را انتخاب کردیم برای برگزاری تور.
در اجرای برنامه در ابتدا بعد از برنامه معرفی ،به اهمیت ایمنی در سفر ها اشاره کردیم و جعبه ی کمک های اولیه و تجهیزات اولیه امداد،به کودکان معرفی شد.
بعد از آن در پنج ایستگاه که از قبل مشخص شده بود برای کودکان توضیحاتی توسط خانم حقیقی ارایه شد. در ابتدای اردو از کودکان خواسته شد که در زیر درختان مشخصی، برگهای خشک شده و میوه ها یا دانه هایی که روی زمین افتاده رو جمع کنند و در کیسه پارچه ای که همراه داشتند جمع آوری کنند.
در این راستا شش ایستگاه برای آموزش بچه ها درنظر گرفته شده بود. اولی درخت سکویا که بلندترین درخت روی کره زمین به شمار میاد و وطن اصلی آن کالیفرنیا ی آمریکاست.
از کودکان خواسته شد که تنه درخت را لمس کنند و با برگ و میوه درخت که روی زمین ریخته شده بود آشنا بشن.
ایستگاه دوم روی فرشی از برگهای درخت ژینکو بود که بچه ها زیر درختان ژینکویی که بیش از صد سال عمر داشتند و برگ ریزان باشکوه آنها تمام شده بود ،زیر انداز پهن کردند و در کنار هم ناهار خوردند.
بعد از ناهار به بچه ها کمک شد تا اطلاعاتی که از درخت سکویا کسب کرده بودند داخل دفتر خودشون یادداشت کنند و برگی از درخت سکویا رو توی دفتر بچسبونند.
بعد از ناهار به سراغ ایستگاه های بعدی رفتیم،ایستگاه سوم، درخت کاج بود که بچه ها با تفاوت ظاهری برگهای کاج و برگهایی مثل چمن زیر پای خودشون آشنا شدند. در این قسمت بچه ها تشویق شدند که برگهای درخت کاج و چمن زیر پای خودشون رو لمس کنند.
در ایستگاه چهارم با رویش گونه ی سرخس ها روی دیواره ی درخت پالم آشنا شدند.و مشاهده کردند که چطور یک گیاه میتونه با یک گیاه دیگر زندگی از نوع همزیستی داشته باشه.
بعد از آن به ایستگاه پنجم یعنی درخت کافور رسیدیم که مجموعه ای از درختان باشکوه کافور بود که سال کاشت آنها به سال ۱۳۱۰ شمسی مربوط میشد و بچه ها با برگ ها و دانه های سیاه رنگ این درخت با ارزش از نزدیک آشنا شدند و از کودکان خواسته شد تا دانه های سیاه رنگ درخت کافور را که پای درخت ریخته شده بود در کیسه پارچه ای خودشون جمع آوری کنند.
بعد از یک بازی بچه گانه با برگ های درخچه پالم برگزار کردیم که شامل این بود که بچه های علاقه مند داوطلبانه پادشاه میشدند و از سایر بچه ها خواسته میشد که با برگ های درخچه پالم که هرس شده بود پادشاه را باد بزنند مثل فیلم ها
در ایستگاه ششم، کودکان با درخت های شمشاد خزری آشنا شدند و از کودکان خواسته شد که برای شفای این درخت با ارزش و نوستالژی که متاسفانه در حال انقراض هستند در نواحی خاورمیانه دعا کنند، کودکان شاخه های این درخت بار ارزش را با دست های کوچکشان در دست گرفتند و با قلب های کوچک و پاک خودشون دعا کردند
در ایستگاه آخر که بازگشت دوباره به ایستگاه درختان ژینکو بود همگام با مراسم برگزاری عکاسی حرفه ای از کودکان ،بازی های کودکانه مثل عمو زنجیر باف و وسطی برگزار شد.
در این اردو دو آموزش مهم داشتیم
اول: تشتی از آب آماده شد و از کودکان خواسته شد برگ ها و دانه هایی را که جمع آوری کرده بودن یکی یکی داخل ظرف آب بیاندازند و به چشم مشاهده کنند که روی آب شناور میشوند یا نه و تفاوت وزن و سبکی گونه های جمع آوری شده را با گونههایی مثل سنگ و تکه ای از تنه ی خشک شده یک درخت یا ساقه ی یک درخت ببینند.
و آموزش دوم: شامل آموزش نقش درخت ها در تولید اکسیژن برای زنده ماندن انسان ها و موجودات زنده بود که این کار با ساختن بادکنک ها به صورت مولکول های دواتمی اکسیژن و مولکول های سه اتمی دی اکسید کربن بود،حتی در ساخت مولکول ها به جنس بادکنکی به تفاوت سایز کربن و اکسیژن هم دقت شد و در انتهای آموزش از کودکان خواسته شد که درختان رو در آغوش بکشند و از درختان تشکر کنند.
بخاطر مهربانی و تولید اکسیژن برای زنده ماندن ما انسانها نهایتا اردو به تغذیه کودکان با شکلات خوشمزه و ذرت بو داده و برگزاری بازی دسته جمعی بین کودکان و مربی ها و مادران عزیز ختم شد.
به امید اینکه با این فعالیت ها و آموزش های هدفمند و علمی و برنامه ریزی شده،بستری مهیا بشه برای تقویت زیر ساخت هایی که کودکان ما در آینده در دنیای بهتر و شادتر زندگی کنند