نخستین کارگاه برگزارشده

در تاریخ ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۰ ما اردویی تفریحی_آموزشی داشتیم با تسهیل گری خانم لیلا حقیقی.

اهداف اصلی برنامه آشنایی کودکان با طبیعت شهری بود که در اون شهر به دنیا اومده یا زندگی میکردند. البته پرورش هوش هیجانی کودکان در جهت تشویق به اصول توسعه پایدار و پرورش نسلی متفکر و دارای ارق و عشق به وطن و محافظ محیط زیست ایران و جهان.

در این راستا ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان را انتخاب کردیم برای برگزاری تور.

در اجرای برنامه در ابتدا بعد از برنامه معرفی ،به اهمیت ایمنی در سفر ها اشاره کردیم و جعبه ی کمک های اولیه و تجهیزات اولیه امداد،به کودکان معرفی شد.

بعد از آن در پنج ایستگاه که از قبل مشخص شده بود برای کودکان توضیحاتی توسط خانم حقیقی ارایه شد. در ابتدای اردو  از کودکان خواسته شد که در زیر درختان مشخصی، برگهای خشک شده و میوه ها یا دانه هایی که روی زمین افتاده رو جمع کنند و در کیسه پارچه ای که همراه داشتند جمع آوری کنند.

در این راستا شش ایستگاه برای آموزش بچه ها درنظر گرفته شده بود. اولی درخت سکویا که بلندترین درخت روی کره زمین به شمار میاد و وطن اصلی آن کالیفرنیا ی آمریکاست.

از کودکان خواسته شد که تنه درخت را لمس کنند و با برگ و میوه درخت که روی زمین ریخته شده بود آشنا بشن.

ایستگاه دوم روی فرشی از برگهای درخت ژینکو بود که بچه ها زیر درختان ژینکویی که بیش از صد سال عمر داشتند و برگ ریزان باشکوه آنها تمام شده بود ،زیر انداز پهن کردند و در کنار هم ناهار خوردند.

بعد از ناهار به بچه ها کمک شد تا اطلاعاتی که از درخت سکویا کسب کرده بودند داخل دفتر خودشون یادداشت کنند و برگی از درخت سکویا رو توی دفتر بچسبونند.

بعد از ناهار به سراغ ایستگاه های بعدی رفتیم،ایستگاه سوم، درخت کاج بود  که بچه ها با تفاوت ظاهری برگهای کاج و برگهایی مثل چمن زیر پای خودشون آشنا شدند. در این قسمت بچه ها تشویق شدند که برگهای درخت کاج و چمن زیر پای خودشون رو لمس کنند.

در ایستگاه چهارم  با رویش گونه ی سرخس ها روی دیواره ی درخت پالم آشنا شدند.و مشاهده کردند که چطور یک گیاه می‌تونه با یک گیاه دیگر زندگی از نوع همزیستی داشته باشه.

بعد از آن به ایستگاه پنجم یعنی درخت کافور رسیدیم که مجموعه ای از درختان باشکوه کافور بود که سال کاشت آنها به سال ۱۳۱۰ شمسی مربوط میشد و بچه ها با برگ ها و دانه های سیاه رنگ این درخت با ارزش از نزدیک آشنا شدند و از کودکان خواسته شد تا دانه های سیاه رنگ درخت کافور را که پای درخت ریخته شده بود در کیسه پارچه ای خودشون جمع آوری کنند.

بعد از یک بازی بچه گانه با برگ های درخچه پالم برگزار کردیم که شامل این بود که بچه های علاقه مند داوطلبانه پادشاه میشدند و از سایر بچه ها خواسته میشد که با برگ های درخچه پالم که هرس شده بود پادشاه را باد بزنند مثل فیلم ها

در ایستگاه ششم، کودکان با درخت های شمشاد خزری آشنا شدند و از کودکان خواسته شد که برای شفای این درخت با ارزش و نوستالژی که متاسفانه در حال انقراض هستند در نواحی خاورمیانه دعا کنند، کودکان شاخه های این درخت بار ارزش را با دست های کوچکشان در دست گرفتند و با قلب های کوچک و پاک خودشون دعا کردند ??

در ایستگاه آخر که بازگشت دوباره به ایستگاه درختان ژینکو بود همگام با مراسم برگزاری عکاسی حرفه ای از کودکان ،بازی های کودکانه مثل عمو زنجیر باف و وسطی برگزار شد.

در این اردو دو آموزش مهم داشتیم

اول: تشتی از آب آماده شد و از کودکان خواسته شد برگ ها و دانه هایی را که جمع آوری کرده بودن یکی یکی داخل ظرف آب بیاندازند و به چشم مشاهده کنند که روی آب شناور میشوند یا نه و تفاوت وزن و سبکی گونه های جمع آوری شده را با گونه‌هایی مثل سنگ و تکه ای از تنه ی خشک شده یک درخت یا ساقه ی یک درخت ببینند.

و آموزش دوم: شامل آموزش نقش درخت ها در تولید اکسیژن برای زنده ماندن انسان ها و موجودات زنده بود که این کار با ساختن بادکنک ها به صورت مولکول های دواتمی اکسیژن و مولکول های سه اتمی دی اکسید کربن بود،حتی در ساخت مولکول ها به جنس بادکنکی به تفاوت سایز کربن و اکسیژن هم دقت شد و در انتهای آموزش از کودکان خواسته شد که درختان رو در آغوش بکشند و از درختان تشکر کنند.

بخاطر مهربانی و تولید اکسیژن برای زنده ماندن ما انسانها??? نهایتا اردو به تغذیه کودکان با شکلات خوشمزه و ذرت بو داده و برگزاری بازی دسته جمعی بین کودکان و مربی ها و مادران عزیز ختم شد.

به امید اینکه با این فعالیت ها و آموزش های هدفمند و علمی و برنامه ریزی شده،بستری مهیا بشه برای تقویت زیر ساخت هایی که کودکان ما در آینده در دنیای بهتر و شادتر زندگی کنند ???☘️

مشاهده عکس هایی از برنامه طبیعت گردی

دومین طبیعت گردی درنایی ها

خب خب…
دوباره سلام عزیزان …
دوباره اومدیم با گزارش خبر از دومین اردوی برگزار شده در زمینه طبیعت گردی با اسم « قدمی در طبیعت»…
بریم که باهم ببینیم توی این اردو چه خبرا بود.

شرح فعالیت های اردو

  •  در ابتدا جلسه معارفه داشتیم برای تک تک اعضا
  • آشنایی کودکان با جعبه کمک های اولیه و ترغیب آنها به حفظ امنیت در سفرها و اردو ها در اولویت تمام امور
  • ایستگاه اول، درخت سکویا و معرفی بلندترین درخت روی کره زمین که وطن اصلی آن کالیفرنیا هستش
  • ایستگاه دوم ،ایستگاه درختان ژینکو بود که برنامه ناهار اجرا شد( ناهار به عهده موسسه بود)
  • ایستگاه های بعدی معرفی درختان شاخص باغ بود،من جمله درختان کافور و زیتون تلخ و شمشاد خزری«هیرکانی» و برگزاری مراسم دعا برای شفای درختان شمشاد خزری
  • برگزاری کارگاه آموزشی در غالب بازی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با ارزش گیاهان در زمین مثل جذب دی اکسید کربن وتولید اکسیژن
  • انجام بازی های گروهی طناب کشی و وسطی با شرکت تمام اعضای گروه
  • برنامه غذایی میان وعده ( میان وعده به عهده موسسه بود)
  • انجام مراسم مدیتیشن و شکر گزاری به سبک آموزه های استاد لوییز هی (برگرفته از کتاب شفای زندگی اثر لوییز هی)

باشد که با برگزاری برنامه های تفریحی_آموزشی با درون مایه اجرای اهداف توسعه پایدار گامی موثر در حفظ گنجینه های طبیعی و فرهنگی و تاریخی برداشته باشیم و ارق و عشق به طبیعت و وطن و کره زمین رو در قلب پاک کودکان همچون بذری ارزشمند بکاریم و چه نیکو مکان و چه پاک مدافعانی خواهند بود کودکان…

راستی اگه دوست دارید یک کلیپ از اردومون تماشا کنید اینجا رو کلیک کنید .

سومین گزارش از طبیعت گردی با درنا

این قسمت: پرنده نگری

??برگزاری اولین اردوی پرنده نگری با همکاری موسسه کافه کودک درنا در روز پنج شنبه ، تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳ برگزار گردید.

??با تشکر از فرمانداری و شهرداری محترم و حراست و فرماندهی نیروی انتظامی و نیروهای همیشه در صحنه آتش نشانی که با پشتیبانی در حفظ امنیت کودکان در اردو تمام تلاش خودشون رو انجام دادند و همچنین عزیزان از اداره حفاظت محیط زیست که تجهیزات شامل دوربین و تلسکوپ در اختیار ما قرار دادند ..جاداره که همینجا نهایت تشکر و سپاس رو از این عزیزان داشته باشیم???

??️?اردوی پرنده نگری راس ساعت ۱۱ صبح در کافه کودک درنا با آموزش های اولیه برای رعایت ایمنی و سکوت (چون قویترین حس در پرندگان شنیداری هستش)و پوشیدن لباس های مناسب (لباسی که رنگ جیغ نداشته باشه که پرنده ها احساس نا امنی نکنند)،شروع شد،و نهایتا با پیاده روی به سمت جزیره ی داخل استخر لاهیجان ادامه داشت.

به محض رسیدن به محل و استقرار تلسکوپ و آماده کردن دوربین ها،به صورت گروه های سه نفره بازدید بچه ها از پرندگان پشت تلسکوپ شروع کردیم .
پرنده هایی که کودکان تونستند حتی بدون تجهیزات مشاهده کنند،شامل:

۱.کاکایی سر سیاه کوچک که به صورت دسته جمعی بودن و اکثریت جمع پرندگان دور استخر رو تشکیل میدن
۲.اردک سر حنایی
۳.اردک بلوطی
۴.اردک ارده ای
و سایر پرندگان مهاجر و بومی که با دوربین شکاری راحت تر دیدن میشدند.مثل:
۵.خوتکا ابرو سفید
۶.اردک سیاه کاکل
۷.ماهی خورک معمولی
۸.گیلار
۹.فیلوش
۱۰.اردک نوک پهن
۱۱.خوتکای معمولی
۱۲.گشیم گردن سیاه
۱۳.پلیکان پا خاکستری
۱۴.کشیم کوچک
۱۵.حواصیل شب
۱۶.چنگر معمولی
۱۷.اردک بلوطی
۱۸.آبچلیک آواز خوان
۱۹.کاکایی صورتی
۲۰.پرستوی دریایی تیره

و مهمتر از همه دیدن پرنده ی زیبای «باکلان سیاه بزرگ» که در اطلس پرندگانی که در دور استخر نصب شده، عکس و نام این پرنده ذکر نشده،و میهمان جدید استخر لاهیجان هستش که تمامی گروه تونستند به کمک تلسکوپ این پرنده ی زیبا رو ببینند?

 

???و بعد از آن کودکان ترغیب شدند که با جمع آوری نشانه های باقیمانده از پرندگان مثل پر های آنها و چسباندن در دفترهای طبیعت گردی خودشون ،راجع به آنها بیشتر تحقیق کنند.

و در آخر با ساختن اروگومی های کاغذی به شکل پرنده به سرگرمی و بازی در اردو هم توجه کردیم??️????????️???

رعایت اصول و مبانی پرنده نگری در تورهای پرنده نگری :

شامل :
۱.پرندگان رنگ ها رو تشخیص میدن پس لباس های رنگ طبیعت برای کمک به استتار و اینکه پرندگان نسبت به محل احساس نا امنی پیدا نکنند الزامی هستش.

۲.جلوگیری از جیغ و فریاد زدن و تجمع بیش از اندازه،چرا که قویترین حس در پرندگان شنوایی هستش و باز سر و صدا و تجمع زیاد آدم ها می‌تونه باعث ایجاد تا امنی در پرندگان بشه

۳.در صورت مشاهده مرگ و میر های خاص پرندگان حتما به اداره محیط زیست گزارش دهید.

۴.اگر پرنده ای که تگ یا حلقه گذاری شده مشاهده کردید،به اداره محیط زیست اطلاع دهید.

۵.هرگز در فصل تخم گذاری پرندگان به زیست گاه آنها وارد نشوید.

۶.غذاهای کارخانه ای مثل چیپس و پفک یا غذاهای مونده و کپک زده نباید به پرندگان داده بشه،چون در دراز مدت باعث مرگ و میر پرندگان میشه.

۷.دادن نان در فصل بهار که فصل زاد آوری پرندگان هستش می‌تونه باعث کشته شدن جوجه ی پرندگان بشه،چون نون با آب ،حجیم شده و باعث خفگی جوجه ها میشه

 

??️باشد که با برگزاری این تورها و آموزش کودکان ،به فردایی بهتر برای محیط زیست ایران و جهان امیدوار باشیم.

?منابع استفاده شده برای آموزش کودکان:
۱.کتاب پرنده نگری تالیف پرویز بختیاری ،چاپ مهکامه،ویرایش جدید۱۳۹۵
۲.کتاب راهنمای صحرایی پرندگان ایران تالیف جمشید منصوری چاپ اول،چاپخانه کاج،۱۳۷۹

پرنده نگری کافه کودک درنا
تماشای پرندگان مهاجر
کودک و پرنده نگری
استخر زیبای لاهیجان گیلان

چهارمین کارگاه با عنوان طبیعت شهری

در تاریخ ۳۱ فروردین و اول اردیبهشت ، ۱۴۰۱ ، ما اردویی تفریحی_آموزشی داشتیم با تسهیل گری خانم لیلا حقیقی.
اهداف اصلی برنامه آشنایی کودکان با طبیعت شهری  بود که در اون شهر به دنیا اومده یا زندگی میکردند و البته پرورش هوش هیجانی کودکان در جهت تشویق به اصول توسعه پایدار و پرورش نسلی متفکر و دارای ارق و عشق به وطن و محافظ محیط زیست ایران و جهان.
محوریت اصلی اردو بررسی تغییر فصل بروی طبیعت یعنی فصل بهار هستش و البته آشنایی کودکان با مفهوم بازیافت زباله در قالب بازی های نمایشی.
این اردو در راستای روز جهانی زمین پاک  یعنی دوم اردیبهشت برگزار شد.
در این راستا ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان را انتخاب کردیم برای برگزاری تور، در اجرای برنامه در ابتدا بعد از برنامه معرفی، به اهمیت ایمنی در سفر ها اشاره کردیم و جعبه ی کمک های اولیه و تجهیزات اولیه امداد،به کودکان معرفی شد.
ایستگاه اول زیر  درخت های ژینکو بود که بچه ها زیر درختان ژینکویی که بیش از صد سال عمر داشتند ، زیر انداز پهن کردند و بعد از صرف کمی تنقلات ،نمایش عروسکی با درون مایه حفاظت از محیط زیست و اهمیت بازیافت زباله توسط خانم حقیقی و خانم موسوی برگزار شد و همزمان با سوال پرسیدن از کودکان و مادران آنها حین انجام نمایش ،آنها رو  هم در حین آموزش شریک میکردیم.
بعد از آن به سمت ایستگاه سکویا حرکت کردیم .
سکویا که بلندترین درخت روی کره زمین به شمار میاد و وطن اصلی آن کالیفرنیا ی آمریکاست.
از کودکان خواسته شد که تنه درخت را لمس کنند و با برگ و میوه درخت که روی زمین ریخته شده بود آشنا بشن.و جوانه های جدید این درخت رو که در فصل بهار ظاهر شده بود ببینند.
 از کودکان خواسته شد که در زیر درختان مشخصی،برگهای خشک شده و میوه ها یا دانه هایی که روی زمین افتاده رو جمع کنند و در کیسه پارچه ای که همراه داشتند جمع آوری کنند.
ایستگاه بعدی درختان کاج و مشاهده شبدر و گل های آنها بود و توضیحاتی در این مورد توسط خانم حقیقی داده شد.
در این ایستگاه بچه ها با تفاوت ظاهری برگهای کاج و برگهایی مثل چمن زیر پای خودشون آشنا شدند.
در این قسمت بچه ها تشویق شدند که برگهای درخت کاج و چمن زیر پای خودشون رو لمس کنند.
در ایستگاه چهارم  با رویش گونه ی سرخس ها روی دیواره ی درخت پالم آشنا شدند.و مشاهده کردند که چطور یک گیاه می‌تونه با یک گیاه دیگر زندگی از نوع همزیستی داشته باشه.
بعد از آن به ایستگاه پنجم یعنی درخت کافور رسیدیم که مجموعه ای از درختان باشکوه کافور بود که سال کاشت آنها به سال ۱۳۱۰ شمسی مربوط میشد و از بچه ها خواسته شد تا با کندن زمین زیر پاهای خودشون به دنبال کرم و موجودات ریز بگردند و ببینند که چطور موجودات کوچک مثل کرم خاکی و حشرات کوچک به تبدیل شدن برگ به گیاه خاک کمک میکنند.
در ایستگاه بعدی کودکان با درخت های شمشاد خزری آشنا شدند و از کودکان خواسته شد که برای شفای این درخت با ارزش و نوستالژی که متاسفانه در حال انقراض هستند در نواحی خاورمیانه دعا کنند، کودکان شاخه های این درخت بار ارزش را با دست های کوچکشان در دست گرفتند و با قلب های کوچک و پاک خودشون دعا کردند.
البته به کودکان گفته نمیشود که این گونه ها در حال انقراض هستش، تا دنیای کوچک کودکی آنها در از استرس نشود.
بعد مجددا به ایستگاه ژینکو برگشتیم و بعد از صرف یک کیک خوشمزه ی خونگی به بچه ها کمک شد تا اطلاعاتی که از درخت سکویا و سایر گیاهان کسب کرده بودند داخل دفتر خودشون یادداشت کنند و برگی از درخت سکویا و سایر گیاهان رو توی دفتر بچسبونند.
و البته برای کودکان و نوجوانان با سن های بیشتر نسبت به کودکان توضیحات بیشتری از گیاهان داده شد.
و نهایتا اردو با برگزاری یک بازی وسطی که مادرها و مربی ها هم شرکت داشتند به پایان رسید.
از نظر روان شناسی بایستی آموزش همراه با بازی و تفریح باشه تا آموزش خاطره ای دل انگیز در ذهن کودکان نقش ببنده.
به امید اینکه با این فعالیت ها و آموزش های هدفمند و علمی و برنامه ریزی شده، بستری مهیا بشه برای تقویت زیر ساخت هایی که کودکان ما در آینده در دنیای بهتر و شادتر زندگی کنند.
از  اردو های موسسه خبر دارید؟
می دونید ۳۱ فروردین ماه کجا بودیم و چی کار کردیم؟
اتفاق های لذت بخش و خاطره انگیز ۳۱ فروردین رو می تونید داخل لینک  ببینید.
گردش در طبیعت شهری
گردش در طبیعت شهری
کودک و طبیعت
گردش در طبیعت شهری
گیاهشناسی کودک
گردش در طبیعت شهری
کودک و طبیعت شهری

 

پنجمین طبیعت گردی با فرشته های سندروم دان

در تاریخ ۲۲ اردیبهشت۱۴۰۱ ، اردویی تفریحی_آموزشی داشتیم با تسهیل گری خانم لیلا حقیقی برای گروهی از فرشته های سندرم داون و خانواده های محترم آنها در شهرستان لاهیجان.
اهداف اصلی برنامه آشنایی کودکان با طبیعت شهری  بود که در اون شهر به دنیا اومده یا زندگی میکردند و البته پرورش هوش هیجانی کودکان در جهت تشویق به اصول توسعه پایدار و پرورش نسلی متفکر و دارای ارق و عشق به وطن و محافظ محیط زیست ایران و جهان.
در این راستا ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان را انتخاب کردیم برای برگزاری تور،
??در اجرای برنامه در ابتدا برنامه معرفی تک تک اعضای شرکت کنند صورت گرفت.
??بعد از آن به سمت ایستگاه سکویا حرکت کردیم .
 سکویا که بلندترین درخت روی کره زمین به شمار میاد و وطن اصلی آن کالیفرنیا ی آمریکاست.
از کودکان خواسته شد که تنه درخت را لمس کنند و با برگ و میوه درخت که روی زمین ریخته شده بود آشنا بشن.و جوانه های جدید این درخت رو که در فصل بهار ظاهر شده بود ببینند.
 ??از کودکان خواسته شد که در زیر درختان مشخصی،برگهای خشک شده و میوه ها یا دانه هایی که روی زمین افتاده رو جمع کنند و در کیسه پارچه ای که همراه داشتند جمع آوری کنند.
??ایستگاه بعدی درختان کاج و مشاهده شبدر و گل های آنها بود و توضیحاتی در این مورد توسط خانم حقیقی داده شد.
در این ایستگاه بچه ها با تفاوت ظاهری برگهای کاج و برگهایی مثل چمن زیر پای خودشون آشنا شدند. در این قسمت بچه ها تشویق شدند که برگهای درخت کاج و چمن زیر پای خودشون رو لمس کنند.
??بعد از آن به ایستگاه بعدی یعنی درخت کافور رسیدیم که مجموعه ای از درختان باشکوه کافور بود که سال کاشت آنها به سال ۱۳۱۰ شمسی مربوط میشد و از بچه ها خواسته شد که برگ های این درخت که روی زمین افتاده رو جمع آوری کنند و هریک یکی از درختان زیبای کافور رو در آغوش بگیرند .
??در ایستگاه بعدی کودکان با درخت های شمشاد خزری آشنا شدند و از کودکان خواسته شد که برای شفای این درخت با ارزش و نوستالژی که متاسفانه در حال انقراض هستند در نواحی خاورمیانه دعا کنند، کودکان شاخه های این درخت بار ارزش را با دست های کوچکشان در دست گرفتند و با قلب های کوچک و پاک خودشون دعا کردند. ??
البته به کودکان گفته نمیشود که این گونه ها در حال انقراض هستش،تا دنیای کوچک کودکی آنها در از استرس نشود.
??در طی مسیر گل های فصلی گل فیلی به بچه ها معرفی شد و از کودکان خواسته شد که حتی وقتی به خونه برگشتند با تصور دوباره گل ها و گیاهان سعی در نقاشی این گل زیبا توی دفترهای طبیعت گردیشون داشته باشند.
???بعد به ایستگاه درختان  ژینکو رفتیم
و بعد از صرف یک بستنی خوشمزه   به بچه ها کمک شد تا اطلاعاتی که از درخت سکویا و سایر گیاهان کسب کرده بودند داخل دفتر خودشون یادداشت کنند و برگی از درخت سکویا و سایر گیاهان رو توی دفتر بچسبونند.
یک فیلم کوتاه هم از گردش مون داریم که می تونید اینجا ببینید .
به امید اینکه با این فعالیت ها و آموزش های هدفمند و علمی و برنامه ریزی شده،بستری مهیا بشه برای تقویت زیر ساخت هایی که کودکان ما در آینده در دنیای بهتر و شادتر زندگی کنند. ???☘️
کودکان سندروم دان
گردش با فرشته های سندروم دان
گردش با فرشته های سندروم دان
گردش با فرشته های سندروم دان
مادر دختری